Zeker weten, denken loont! De weg naar een rijk oordeelsvermogen in puberteit en adolescentie – Wilbert Lambrechts en Herman Meyvis

 

Wat is steinerpedagogie in het middelbaar onderwijs? Wat wil de steinerpedagogie in

de leeftijdsfase van puberteit en adolescentie? Wat is er de finaliteit van ?

Dat wordt hier nagegaan met voorbeelden uit het literatuur- en

wetenschapsonderwijs, twee zwaartepunten uit een weliswaar veel breder aanbod.

Het gaat echter om meer: om dezelfde ontwikkelingsweg van het ontluikende eigen

denken doorheen deze verschillende vakken. De jonge mens vraagt nu vooral zijn

eigen denken en oordelen te kunnen en mogen ontwikkelen als een steeds dieper

reikende verbindingsmogelijkheid tussen zichzelf en de wereld.

De meetkundeleraar en zijn vier leerlingen in het wereldberoemde fresco De School

van Athene (Rafael, Rome, ca. 1508) tonen die weg. De vier leerlingen

vertegenwoordigen elk een stap op de weg van groeiend inzicht. Die gaat dan

geleidelijk en vanzelf over in het vermogen om (vrij) te kunnen handelen.

« Terug


Wij leven in een tijd die het noodzakelijk maakt dat wij ontwaken.

– Rudolf Steiner