Wilsopvoeding en wilsscholing – Joop van Dam

Wilsopvoeding en wilsscholing – Joop van Dam

Joop van Dam (Ü 2016) was als arts en schoolarts innig verbonden met opvoeding en onderwijs.

Vooral de gezondmakende werking van opvoeden – die rechtstreeks verbonden is met de wil van

zowel het kind als de opvoeder – hadden zijn aandacht. In deze lezing schetst hij de wilskrachten in de

levensloop: bij kleuter, basisschoolkind en tiener. Voor de volwassene beschrijft hij de weg om tot

een goede wilsopvoeding van het kind te komen. Hij doorspekt zijn verhaal met kleine, eenvoudige

oefeningen.

« Terug


Er zouden artikelen moeten verschijnen vanuit de meest verschillende standpunten, dat het eenvoudigweg van grote betekenis is voor het kind wanneer het pas tussen het achtste en negende levensjaar echt leert lezen. Men kan daar als voorbeeld aanhalen dat Goethe vóór zijn negende jaar niet kon lezen of schrijven … en dat daartegenover mensen die uiteindelijk zwakzinnig zijn geworden al op hun vierde, vijfde jaar konden lezen en schrijven.

– Rudolf Steiner – Bron: GA 300b – Ergänzungen zu den pädagogischen Grundkursen – Dornach, 15 maart 1922