Wilsopvoeding en wilsscholing – Joop van Dam

Wilsopvoeding en wilsscholing – Joop van Dam

Joop van Dam (Ü 2016) was als arts en schoolarts innig verbonden met opvoeding en onderwijs.

Vooral de gezondmakende werking van opvoeden – die rechtstreeks verbonden is met de wil van

zowel het kind als de opvoeder – hadden zijn aandacht. In deze lezing schetst hij de wilskrachten in de

levensloop: bij kleuter, basisschoolkind en tiener. Voor de volwassene beschrijft hij de weg om tot

een goede wilsopvoeding van het kind te komen. Hij doorspekt zijn verhaal met kleine, eenvoudige

oefeningen.

« Terug


Hoe vaak komt het niet voor dat de mensen niet duidelijk zien wat werkelijkheid is, maar wat ze graag zouden willen zien. In hoeveel gevallen geloven de mensen iets, niet omdat ze iets begrijpen, maar omdat ze graag iets willen geloven. Of wat voor vergissingen ontstaan er niet omdat men een zaak niet grondig onderzoekt maar een overhaast oordeel vormt. Al deze oorzaken van vergissingen in het dagelijks leven kunnen bijna tot in het oneindige worden vermeerderd. Hoezeer spelen ons partijdigheid, hartstocht enzovoort, niet parten ten aanzien van ons gezonde oordeelsvermogen!

– Rudolf Steiner – Bron: GA 12 – Die Stufen der höheren Erkenntnis