Wilsopvoeding en wilsscholing – Joop van Dam

Wilsopvoeding en wilsscholing – Joop van Dam

Joop van Dam (Ü 2016) was als arts en schoolarts innig verbonden met opvoeding en onderwijs.

Vooral de gezondmakende werking van opvoeden – die rechtstreeks verbonden is met de wil van

zowel het kind als de opvoeder – hadden zijn aandacht. In deze lezing schetst hij de wilskrachten in de

levensloop: bij kleuter, basisschoolkind en tiener. Voor de volwassene beschrijft hij de weg om tot

een goede wilsopvoeding van het kind te komen. Hij doorspekt zijn verhaal met kleine, eenvoudige

oefeningen.

« Terug


Ik geloof dat het voor onze ontwikkelingsweg van belang is dat je vragen durft te stellen en dat je die vragen durft vol te houden, durft vast te houden. Want vragen is het enige dat je verder brengt. Voor mij is een vraagstelling veel belangrijker dan het vinden van een antwoord, want de vraag brengt je op een weg, die je op dingen brengt die anders zijn dan het antwoord dat je aanvankelijk dacht te kunnen geven.

– Bernard Lievegoed