Vergeten

Rudolf Steiner

Vaak wordt vergeten als storend ervaren. Waarom heeft de schepping dit mechanisme in de mens eigenlijk ingeschapen? Wat is de functie van herinneren en vergeten, hoe werken ze? Zijn er met het vergeten ook voordelen verbonden? Wat heeft vergeten met de ontwikkeling van de mens te maken? Een voordracht, aangevuld met fragmenten uit andere voordrachten, over o.a. herinnering, vergeten en opvoeding.

« Terug


Er zouden artikelen moeten verschijnen vanuit de meest verschillende standpunten, dat het eenvoudigweg van grote betekenis is voor het kind wanneer het pas tussen het achtste en negende levensjaar echt leert lezen. Men kan daar als voorbeeld aanhalen dat Goethe vóór zijn negende jaar niet kon lezen of schrijven … en dat daartegenover mensen die uiteindelijk zwakzinnig zijn geworden al op hun vierde, vijfde jaar konden lezen en schrijven.

– Rudolf Steiner – Bron: GA 300b – Ergänzungen zu den pädagogischen Grundkursen – Dornach, 15 maart 1922