Pedagogie, kunst en moraliteit

Rudolf Steiner

 

Lesgeven en opvoeding in onze tijd: oog hebben voor de verbinding met het kind, met de wereld en met ziel en geest. Wat is de rol van de kunst daarin? En hoe gaan we om met het ethische, het morele?

Euritmie geeft een extra dimensie aan wat we de kinderen aan opvoeding en onderwijs willen bieden.

‘Als kunst op de juiste wijze een plaats krijgt in de school, krijgt de school ook de juiste geest voor de juiste lichamelijke ontwikkeling van het kind.’

‘De kroon van heel de opvoeding, de kroon van heel het onderwijs is toch de morele opvoeding van het kind.’

Rudolf Steiner

« Terug


Hoe vaak komt het niet voor dat de mensen niet duidelijk zien wat werkelijkheid is, maar wat ze graag zouden willen zien. In hoeveel gevallen geloven de mensen iets, niet omdat ze iets begrijpen, maar omdat ze graag iets willen geloven. Of wat voor vergissingen ontstaan er niet omdat men een zaak niet grondig onderzoekt maar een overhaast oordeel vormt. Al deze oorzaken van vergissingen in het dagelijks leven kunnen bijna tot in het oneindige worden vermeerderd. Hoezeer spelen ons partijdigheid, hartstocht enzovoort, niet parten ten aanzien van ons gezonde oordeelsvermogen!

– Rudolf Steiner – Bron: GA 12 – Die Stufen der höheren Erkenntnis