Meditatie – wezen en techniek

Rudolf Steiner

 

In de werken van Rudolf Steiner vind je geen systematische beschrijving van het proces van me­di­tatie. Echter in deze voordrachten geeft hij inzicht in de werkwijze.

De eerste voordracht is gericht tot leerkrachten om de techniek van het mediteren te verwerven. In de tweede voordracht beschrijft Steiner o.a. meditatie en de spirituele ontwikkeling van de mo­derne mens.

Een dagelijks gepraktiseerde meditatie kan een onmisbaar onderdeel van het leven worden. De vruch­ten daarvan kunnen vrijwel onmiddellijk worden geoogst.

Een boekje met eenvoudige en praktische aanwijzingen voor de meditatie

« Terug


Er zouden artikelen moeten verschijnen vanuit de meest verschillende standpunten, dat het eenvoudigweg van grote betekenis is voor het kind wanneer het pas tussen het achtste en negende levensjaar echt leert lezen. Men kan daar als voorbeeld aanhalen dat Goethe vóór zijn negende jaar niet kon lezen of schrijven … en dat daartegenover mensen die uiteindelijk zwakzinnig zijn geworden al op hun vierde, vijfde jaar konden lezen en schrijven.

– Rudolf Steiner – Bron: GA 300b – Ergänzungen zu den pädagogischen Grundkursen – Dornach, 15 maart 1922