IS DE KAST LEEG? PLEIDOOI VOOR GEWETENSONDERZOEK VAN DE LEERKRACHT – Hugo Pronk

 

In dit pedagogische pareltje houdt Hugo Pronk een pleidooi voor gewetensonderzoek

van de leerkracht. De vrijescholen verheugen zich in een enorm stijgende toestroom

van kinderen en ouders. Daarmee gepaard gaat een geweldige groei. Dat vraagt een

grote verantwoordelijkheid van leerkrachten en ouders. De vraag is: ‘Staan we nog

onder dezelfde ster?’ Wat is er te doen om de scholen niet met een ‘lege kast’ op te

schepen? De wereld om ons heen wordt er niet eenvoudiger op. De opgroeiende

mensen staan voor stevige opgaven.

‘In het strijdveld van onze wereldproblemen zijn het altijd personen die het verschil

maken. In het groot en in het klein, tot op huiselijk niveau. Daar gaat de

vrijeschoolpedagogie over: dat die mensen er dan ook zijn, zichzelf ter beschikking

hebben, zichzelf niet zijn kwijtgeraakt.’ (Hugo Pronk)

« Terug


Ik geloof dat het voor onze ontwikkelingsweg van belang is dat je vragen durft te stellen en dat je die vragen durft vol te houden, durft vast te houden. Want vragen is het enige dat je verder brengt. Voor mij is een vraagstelling veel belangrijker dan het vinden van een antwoord, want de vraag brengt je op een weg, die je op dingen brengt die anders zijn dan het antwoord dat je aanvankelijk dacht te kunnen geven.

– Bernard Lievegoed