Gezondmakend onderwijs – Rudolf Steiner

Gezondmakend onderwijs – Rudolf Steiner

Wat is de ziekmakende en wat de gezondmakende werking van opvoeding en onderwijs voor de volwassen leeftijd? Steiner schetst wat de gevolgen zijn van juist of verkeerd pedagogisch handelen. Vanuit jarenlang psychologisch onderzoek is allang bekend dat ervaringen uit de kindertijd en jeugd de oorzaak kunnen zijn van lichamelijke en psychische klachten op volwassen leeftijd. Goed onderwijs is beslissend voor de rest van het mensenleven. Hoe je een goede, gezondmakende school inricht vertelt Steiner in deze voordrachtenreeks uit 1922/23.Met de gereproduceerde bordtekeningen. Met nawoorden van Thomas Kelling, arts, en Jacques Meulman, psycholoog.

« Terug


Er zouden artikelen moeten verschijnen vanuit de meest verschillende standpunten, dat het eenvoudigweg van grote betekenis is voor het kind wanneer het pas tussen het achtste en negende levensjaar echt leert lezen. Men kan daar als voorbeeld aanhalen dat Goethe vóór zijn negende jaar niet kon lezen of schrijven … en dat daartegenover mensen die uiteindelijk zwakzinnig zijn geworden al op hun vierde, vijfde jaar konden lezen en schrijven.

– Rudolf Steiner – Bron: GA 300b – Ergänzungen zu den pädagogischen Grundkursen – Dornach, 15 maart 1922