Gewoonten in de opvoeding van het kleine kind

Gewoonten in de opvoeding van het kleine kind

Cornelis Boogerd

Ieder mens draagt een heel pakket van gewoonten met zich mee. Ook groepen mensen delen na verloop van tijd een aantal gewoonten met elkaar. Dat geldt voor een gezin, een klas met kinderen, of ook voor een heel volk. Meestal denk je niet erg na over je gewoonten. Ze zijn vanzelfsprekend geworden. Wanneer je met kleine kinderen leeft of werkt krijgen die halfbewuste gewoonten nog een andere dimensie. Want een klein kind leert vooral door na te bootsen, het neemt de voorbeelden die de volwassenen geven diep in zich op. Dat roept allerlei vragen op die het zinvol maken om eens met andere ogen naar de gewoonten in een gezin of in een groep met kleine kinderen te kijken. Wat betekenen de gewoonten voor de opvoeding? Wat zijn gewoonten eigenlijk? Welke soorten gewoonten kun je onderscheiden, en welke rol spelen zij in je verhouding met de wereld?

« Terug


Hoe vaak komt het niet voor dat de mensen niet duidelijk zien wat werkelijkheid is, maar wat ze graag zouden willen zien. In hoeveel gevallen geloven de mensen iets, niet omdat ze iets begrijpen, maar omdat ze graag iets willen geloven. Of wat voor vergissingen ontstaan er niet omdat men een zaak niet grondig onderzoekt maar een overhaast oordeel vormt. Al deze oorzaken van vergissingen in het dagelijks leven kunnen bijna tot in het oneindige worden vermeerderd. Hoezeer spelen ons partijdigheid, hartstocht enzovoort, niet parten ten aanzien van ons gezonde oordeelsvermogen!

– Rudolf Steiner – Bron: GA 12 – Die Stufen der höheren Erkenntnis