Drie bokjes brutaaltjes – Verhalen en sprookjes

Bronja Zahlingen, Freya Jaffke, illustraties: Jan Jutte

Deze verhalen en sprookjes uit verschillende landen zijn heel geschikt om thuis of in de klas te vertellen, omdat ze motieven bevatten die de fantasie bij kinderen voeding geeft en in beweging brengt. De onvergankelijke kracht van deze sprookjes, met de bij kinderen zo geliefde herhalingen en de bij volkssprookjes passende humor, neemt kinderen mee naar een rijk waar prinsen en prinsessen leven, waar een biggetje de wolf te slim af is en een arm meisje van een kabouter een koperen wonderpan krijgt, zodat ze nooit meer met een lege maag naar bed hoeft.

« Terug


Er zouden artikelen moeten verschijnen vanuit de meest verschillende standpunten, dat het eenvoudigweg van grote betekenis is voor het kind wanneer het pas tussen het achtste en negende levensjaar echt leert lezen. Men kan daar als voorbeeld aanhalen dat Goethe vóór zijn negende jaar niet kon lezen of schrijven … en dat daartegenover mensen die uiteindelijk zwakzinnig zijn geworden al op hun vierde, vijfde jaar konden lezen en schrijven.

– Rudolf Steiner – Bron: GA 300b – Ergänzungen zu den pädagogischen Grundkursen – Dornach, 15 maart 1922